Godiva bir adımdı, Ülker küresel dünyada önemli bir şirket oldu
Mehmet Tütüncü 12 yıldır Ülker’de çalışıyor. Şu anda Ülker’in Gıda ve İçecek Grubu Başkanı...
Yıldız Holding’e bağlı Ülker’in 200 markası, bin 800’den fazla ürünü var. Geçen yılki cirosu 7,5 milyar dolar. Küba’dan Afganistan’a 110 ülkede ürünleri satılıyor. 2007’nin son günlerinde çikolata devi Godiva’yı alarak dikkat çekti. Ülker Gıda ve İçecek Grubu Başkanı Mehmet Tütüncü, Godiva ile Ülker’in tüm dünyada tanındığını belirterek, “10 yıl önce de Ülker ürünleri yurtdışında satılıyordu ama kartvizitimize bakanlar pek tepki vermezdi. Godiva’nın alımından sonra Ülker dünyada prestij kazandı” dedi.
Mehmet Tütüncü 12 yıldır Ülker’de çalışıyor. Şu anda Ülker’in Gıda ve İçecek Grubu Başkanı. Cola Turka, süt çeşitleri, yağlar, fonksiyonel gıdalar, kahvaltılık ürünler gıda ve içecek grubu çatısı altında toplanıyor. Ülker’in şirket yapısına baktığımızda farklı ve ilk anda karışık gelen bir yapılanması var. Ana şirket Yıldız Holding. Bu çatı altında 4 grup var. Bunlardan biri gıda ve içecek bölümü, başında Mehmet Tütüncü var. Diğer bölüm bisküvi ve çikolata grubu, Ülker markasıyla bildiğimiz ürünler... Başında Ali Ülker var. Ambalaj ve bilişim, Ar-Ge, iş geliştirme ve yurtdışı yatırımlar ise diğer gruplar.
Ülker 2007 sonunda dünyanın en tanınmış çikolata markası Godiva’yı aldı. Bu alımla ilgili yorumlar sürerken iç pazarda da alımlara devam etti Ülker. Oba Çay ve Doğa da Ülker çatısı altına, daha doğrusu Yıldız Holding’e katıldı. Uno Ekmek’in yüzde 50’si de Yıldız Holding’in oldu. Ülker’in bu son alımlarından sorumlu Gıda ve İçecek Grubu Başkanı Mehmet Tütüncü ile konuştuk. Tütüncü, işini çok seven biri. Yeni bir şeyi öğrenme isteğiyle dolu, kendini sürekli geliştirmek isteyen bir işadamı...
* Ülker hızla büyüyor. Yeni markalar çıkarıyor, bir yandan da yeni markaları satın alıyor. Bir eve giren her gıdayı üretme gibi bir strateji mi var?
Bizim için müşteri talepleri önemli. İçecekten çocukların beslenmesine yönelik özel ürünlere kadar çok ürün oldu. Yeni ürünler kadar önemli olan iş yapma biçiminiz. İnovasyon yalnızca ürünlerde olmaz. İş yapma biçimimizdeki inovasyonda önemli. Ülker bu anlamda hep ilkleri yapmıştır. Türkiye’nin ilk her yerde tek fiyat uygulaması yapan şirketi Ülker’dir.
* Ülker bir aile şirketi. Türkiye’deki önde gelen aile şirketlerine baktığımızda kurumsallaşma açısından sıkıntılar yaşanıyor. Ülker çok büyüdü son zamanlarda. Siz 12 yıldır Ülker’de profesyonel olarak çalışıyorsunuz, en yüksek seviyedeki yöneticilerdensiniz. Aile basından uzun yıllar uzak durdu...
Salt bir aile şirketi olarak görmek yanılgıya yol açar Ülker’i. Çünkü aile işin başında ama onlar da profesyonel olarak işin başında. İyi bir uyum var profesyonellerle aralarında. Vizyoner bir şirket, Ülker en önemlisi de bu. Örneğin farklılıklardan biri şu: Elektronik ödeme kartları yaptık. Family Card. Biz bu sistemde birlikte iş yaptığımız herkesi düşünüyoruz.
* Kaç ülkede ürünleriniz satılıyor?
110. Senegal’den bir arkadaşım geçenlerde fotoğraf attı, oraya tatile gitmiş. Ücra bir bakkalda bizim bisküvileri bulmuş. Afganistan’dan Küba’ya kadar her yerdeyiz.
Fonksiyonel gıda gelişiyor
*Ülker son yıllarda fonksiyonel gıdalara da ağırlık verdi. Siz de bu bölümün başındasınız. İnsanlar artık daha uzun yaşıyor. Beslenmelerine önem veriyor. Ve kendilerini farklı hissetmek istiyor. Neredeyse herkes kişiye özel ürünün peşine düşmüş durumda. Hangi ürünler gelecekte ön plana çıkacak?
Taleplerin çeşitlenmesi söz konusu. Farklı özellikler taşıyan gıdalar isteniyor. Dediğiniz gibi müşteriye özel ürünler tercih ediliyor. Çeşitlenme bu doğrultuda. Bilim ve teknolojinin gelişmesi insanların uzun süre yaşaması, beslenme ve sağlık konularını çok ön plana çıkardı ve bunlar birbirinden ayrılmaz kavramlar olarak karşımıza çıktı. Beslenirken sağlık faydası elde etmek istiyor insanlar. Dünyada gelişmiş ülkelerde ömür uzuyor. O ömrü de sağlıklı geçirmek gerekiyor. Aktif sağlık ve fonksiyonel gıda pazarı için dikkat ettiğimiz şey kişinin doğal beslenmesinin bir parçası olmak. Fonksiyonel bir gıda yemek yerine yoğurdunuzu yerken bunu alın. Günlük diyetin bir parçası olmalı fonksiyonel gıdalar. Kalbim Benecol bunlardan biri.
*Türkiye’de bu ürünlerin güvenilirliği konusunda kuşkular var. Tüketici inanmıyor içeriklerine ama bilinç de artıyor. En çok satan ürününüz ne bu alanda?
Kalp ve damar sağlığı çok önemli. Kalbim Benecol benimsendi. 125 milyon dolarlık bir pazar oluştu Türkiye’de. Güven önemli. Dediğiniz doğru. Bizim çıkardığımız ürünler sağlık faydası konusunda hiçbir kuşkunun olmadığı ürünler. İlk biz çıkardık kolesterol düşüren margarini. Daha sonra Benecol yoğurt ve süt çıktı. Kalbim Benecol’ü çıkarırken dünyaca ünlü Raisio firmasıyla ortaklık kurduk. Türkiye?de yeni şeyler. Bakanlık yetkilileri istismar edilmesin diye özen gösteriyorlar. Fonksiyonel gıdalarda önemli olan bilincin artması. Bunu yapmamız için tüketiciye bunu anlatmamız gerekiyor. Şu anda bu konuda sorunlar var. Gerekli çalışmalar yapılıyor, aşılacak diye düşünüyoruz.
Pazarda meyve sebze satardık
* İlk yaptığınız iş nedir?
Babam askerdi, çocukluğum farklı illerde geçti. Bir arkadaşımla birlikte ortaokul yıllarında judo yapardım. Judodan arkadaşımla birlikte pazarlarda ürün satardık. Tezgah kurardık. Daha sonraki yıllarda dağdan topladığımız kekikleri satardık. Ankara Gazi Lisesi mezunuyum. Daha öncesinde çok dolaştım. Üniversite sonrasında İtalyan Hükümeti’nden aldığım bursla enerji üzerine eğitim aldım. Nükleer enerji üzerine çalıştım. Sonra sigara sektörüne girdim. 12 yıldır Ülker’deyim. Liseyi bitirdiğimden beri çalışıyorum. İlk profesyonel işim Sanayi Bakanlığı’nda oldu. Sonra özel sektöre girdim.
Murat Bey bana takılıyor
* Emeklilik hayaliniz var mı?
“Sevdiğin işi yap, ömür boyu emekli ol” diye biz söz var. Buna inanıyorum. Ama tabii ki gençlere yol açmak da lazım. Devamlı çalışıp üretmek önemli. Emeklilikte daha çok kendimize zaman ayırabileceğimiz bir dönem olabilir. Daha çok vakit bulup daha çok kitap okumak isterim. Film izlemeyi çok severim. DVD alıyorum sürekli. Hatta Murat Ülker bana takılıyor: “Sen onları izlemeye zaman bulduğunda bu teknoloji de değişir.”
ÖĞRENDİKÇE HAYATA BAĞLI KALINIYOR
Ülker Gıda ve İçecek Grubu Başkanı Mehmet Tütüncü, meraklı bir insan olduğunu söylüyor. “Bir şey öğrenmeye meraklıyım. Sabah 5’te kalkıp çalışırım bazen. Öğrendikçe hayata bağlı oluyorsunuz. Devamlı öğrenmeliyim ki hayatta hep söyleyeceklerim olsun” diyor.
Bakkal amcayı unutmayız
*Ülker’in çok iyi bir dağıtım ağı var. İşin sırrı bu mu?
Ülker asla bakkal amcayı unutmaz, hiçbir zaman da unutmadı. Ticari avantaj sağlıyor bakkal amcaya Family Card’la. Yıllardan beri ihracat yapan, teknoloji yenileyen, müşteri talepleri doğrultusunda yeni ürünler çıkaran bir şirket. Önce bisküvici, sonra çikolatacı, daha sonra da gıdacı oldu. Hızlı tüketilen tüm ürünler için artık iddialı bir şirketiz.
Her marka için şok lazım
*Godiva’nın alınması milli bir heyecan yarattı. Bu alımın yurtdışındaki yansımaları size nasıl yansıdı?
Ülker ürünleri uzun yıllardır yurtdışında satılıyor ve Ülker biliniyor ama her markanın şoklara ihtiyacı vardır. Ülker bu anlamda bu alımla prestij kazandı. Kartvizitimize bakanlar artık, “Aaaa Ülker mi?” diyor. Şoklar gerekiyor marka için. Bence Godiva böyle bir şok oldu.
EN ZOR GÜNÜM
Arkadaşlardan ayrılmak zor oluyor
* Birlikte çalıştığımız arkadaşlardan ayrılmak zorunda kaldığımız günler zordur. Bunların dışında iş yaşamında güçlük oluyor ama bunlar normal. Zorluklar da güç verir insana.
-
Ülker, dokuz aylık bilançosunu açıkladı
Türkiye’nin lider gıda şirketi Ülker, 2024 yılının dokuz aylık dönemini 58 milyar TL ciroyla kapattı. Şirket hem Türkiye hem de ihracat ve yurt dışı operasyonlarıyla büyümeye devam etti. ...
DEVAMINI OKU -
Ülker 2023 Sürdürülebilirlik Raporu’nu yayımladı
Ülker “net sıfır” hedefi için aralıksız çalışıyor Türkiye’nin lider gıda şirketi Ülker, 2023 Sürdürülebilirlik Raporu’nu yayımladı. Ülker, Dünyamız, Değer Zinciri, Çalışanlar ve Toplum ana başlıkları altında topladığı hedefleri için çalışmalarına devam ediyor. ...
DEVAMINI OKU -
Ülker, ilk yarıyıl finansallarını açıkladı
Ülker Bisküvi, 2024 yılının ilk yarısını 36,6 milyar TL ciroyla kapattı. Türkiye operasyonlarının ciro içindeki payı yüzde 69, ihracat ve yurt dışı operasyonlarının ciro içindeki payı yüzde 31 oldu. ...
DEVAMINI OKU -
ÜLKER’DEN, TÜRKİYE MİLLİ PARALİMPİK TAKIMINA DESTEK
Ülker, Paris 2024 Paralimpik Oyunları öncesi, anlamlı bir iş birliğine imza atarak Türkiye Milli Paralimpik Komitesi’nin destekçilerinden biri oldu. Anlaşma kapsamında Ülker, TMPK’nin engelli sporları ve paralimpik alanındaki çalışmalarını desteklemeyi ve farkındalığın artırılmasına katkıda bulunmayı amaçlıyor....
DEVAMINI OKU